In de meeste sporten is het allang gebruikelijk om de naam van een sponsor op het shirt te plakken. De NBA, meestal een voorloper, volgt dat voorbeeld nu. Zo prijkt vanaf komend seizoen op het shirt van kampioen Golden State Warriors dezelfde naam als op het shirt van de voetballers van Barcelona.
Het bedrijf Rakuten, een soort Japanse variant van Amazon, betaalt maar liefst 20 miljoen dollar per jaar om haar bedrijfsnaam heel klein op de borst van de spelers van Golden State te plaatsen. Pal naast het logo van Nike. Snel verdiend, maar Barcelona ontvangt de komende vier jaar jaarlijks omgerekend meer dan 60 miljoen dollar per jaar.
De NBA staat vanaf komend seizoen voor het eerst shirtreclame toe. Bijna de helft van alle NBA-teams heeft inmiddels een shirtsponsordeal. Zo worden de Milwaukee Bucks gesponsord door Harley Davidson, eveneens afkomstig uit Milwaukee.
De Cleveland Cavaliers worden gesponsord door bandenfabrikant Goodyear. En dat is wel bijzonder: Goodyear was in 1918 namelijk ook de sponsor van een van de eerste semi-professionele basketbalteams in Amerika, met de fantastische naam Akron Goodyear Wingfoots.